Ruperea coalitiei de guvernare creste incertitudinile politice inaintea unui calendar electoral incarcat si in conditiile accentuarii dezechilibrelor macroeconomice. Aceste incertitudini reduc vizibilitatea privind probabilitatea, amploarea si natura unor posibile masuri de prevenire a cresterii deficitului bugetar, potrivit agentiei de evaluare financiara Fitch Ratings.

Loading...

Pe 26 august, ALDE s-a retras din guvernul de coalitie format cu Partidul Social Democrat (PSD) in decembrie 2016. Tensiunile dintre cele doua partide au crescut in urma rezultatelor slabe obtinute de cele doua partide in alegerile pentru Parlamentul European din luna mai, se arata intr-o analiza a Fitch.

Consecintele politice imediate sunt inca in desfasurare. PSD ar putea gasi un alt partener de coalitie sau ar putea continua ca guvern minoritar, dar ar putea sa fie supus unui vot de incredere in Parlament in termen de maximum 45 de zile de la ruperea coalitiei. Daca va pierde, ar putea fi format un guvern interimar sau ar putea fi convocate alegeri anticipate. Cu toate acestea, alegerile anticipate pot avea loc numai dupa alegerile prezidentiale din noiembrie 2019, posibil odata cu aleegerile locale programate in iunie 2020. Urmatoarele alegeri parlamentare ar urma sa aiba loc la sfârsitul lui 2020 sau la inceputul lui 2021.

Incertitudinile politice complica politica economica intr-un moment in care indicatorii fiscali si externi s-au inrautatit. Deficitul bugetar general a fost de 1,8% din PIB (pe cash, neanualizat) in perioada ianuarie-iulie, fata de 1,2%, respectiv 0,6%, in intervalul similar din 2018 si 2017. Cresterea a avut loc ca urmare a cresterii puternice a cheltuielilor, combinata cu o crestere sub asteptari a veniturilor.

”in opinia noastra, masurile corective incluse in rectificarea bugetara aprobata de guvern in luna august sunt insuficiente pentru a reduce deficitul la tinta din buget de 2,76% din PIB. Anticipam ca deficitul va creste la 3,4% din PIB in 2019, de la 3% anul trecut, si consideram ca estimarile guvernului se bazeaza pe previziuni optimiste privind veniturile”, se arata in analiza Fitch.

Potrivit agentiei de evaluare financiara, deficitul de cont curent s-a inrautatit cu aproape 40% in primul semestru al anului 2019, principalul motiv fiind cresterea puternica a deficitului comercial. La nivelul unei perioade de 12 luni, deficitul de cont curent era in iunie de 4,95% din PIB-ul estimat. Având in vedere ca deficitul nu este finantat integral din investitiile straine directe, aceasta crestere ar putea duce la cresterea datoriei externe nete. O administrare slaba sau prelungirea blocajului politic ar putea accentua dificultatile de a imbunatati sustenabilitatea fiscala si externa pe termen mediu.

Nu toate incertitudinile implica riscuri fiscale, potrivit Fitch. De exemplu, nu este clar daca guvernul poate continua planurile de majorare a pensiilor cu 40% in septembrie 2020 (masura care va urma unei majorari de 15% din septembrie 2019). Daca majorarea de anul viitor a pensiilor nu va aveaa loc, acest lucru ar reduce presiunile de majorare a veniturilor pentru a acoperi cheltuielile.

”Pe ansamblu, consideram ca incertitudinile politice maresc riscurile pentru finantele publice si de supraincalzire a economiei, intr-o perioada electorala incarcata. Abordarea de ‘a o scoate la capat’, care a permis României sa respecte tinta de deficit bugetar de 3% prevazut in legislatia Uniunii Europene in ultimii ani, ar putea deveni mai dificila, odata cu incetinirea cresterii economice si oportunitatile mai mici de a reduce rapid cheltuielile”, potrivit Fitch.

Agentia mai arata ca a facut referire la incertitudinile legate de perspectivele finantelor publice atunci când a confirmat, in luna mai, ratingul României la nivelul ‘BBB-‘/perspectiva stabila. Ratingul este sustinut de nivelul moderat al datoriei guvernamentale, in timp ce PIB-ul pe cap de locuitor si indicatorii referitori la dezvoltarea umana sunt peste cei ai celorlalte state incluse in categoria ‘BBB’.

Deficitul bugetar si deficitul de cont curent sunt factori majori de slabiciune pentru ratingul de tara. Politicile mai predictibile si mai credibile ar putea sustine mai bine consolidarea fiscala sau masurile de imbunatatire a stabilitatii macro-economice, scrie News.ro.