Economie
Volkswagen avertizează: posibile opriri de producție din cauza cipurilor
Grupul german Volkswagen a avertizat asupra riscului unor opriri temporare de producție, din cauza restricțiilor impuse de China la exportul de semiconductori fabricați de Nexperia, companie deținută de chinezi, dar cu sediul în Olanda.
Un purtător de cuvânt al Volkswagen a precizat că Nexperia nu furnizează direct compania, însă unele componente produse de aceasta sunt utilizate de furnizorii Volkswagen în ansamblurile vehiculelor.
„Suntem în contact strâns cu toate părțile implicate pentru a identifica riscurile și a lua deciziile necesare”, a spus acesta, subliniind că producția nu este afectată deocamdată, dar „efectele pe termen scurt nu pot fi excluse”.
Avertismentul vine după ce Asociația Industriei Auto Germane (VDA) a avertizat că disputa comercială dintre China și Olanda privind Nexperia ar putea provoca „restricții semnificative de producție” dacă lanțul de aprovizionare cu cipuri nu este restabilit rapid.
Luna trecută, guvernul olandez a preluat controlul asupra Nexperia, invocând motive de securitate națională și temeri că tehnologia companiei „ar putea deveni indisponibilă într-o situație de urgență”.
Actualitate
Isărescu explică motivele creșterii inflației
Guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), Mugur Isărescu, a afirmat că rata anuală a inflaţiei în trimestrul 3 al anului a accelerat pentru că s-au eliminat plafoanele pentru tarifele la energie electrică şi pentru că au crescut cotele de TVA.
De asemenea, Isărescu a adăugat că s-a înregistrat şi o dinamică ridicată a costurilor unitare cu forţa de muncă în anumite sectoare. Mugur Isărescu a prezentat, vineri, raportul asupra inflaţiei pe trimestrul 3.
„Rata anuală a inflaţiei a accelerat în trimestrul 3 – 2025 datorită următorilor factori: s-au eliminat plafoanele pentru tarifele la energie electrică, au crescut cotele TVA şi nivelul accizelor. Apoi, am avut o dinamică ridicată a costurilor unitare cu forţa de muncă în anumite sectoare, în special în industria alimentară, la serviciile de piaţă şi am avut şi o continuare a tendinţei ascendente a anticipaţiilor inflaţioniste pe termen scurt, în sensul temperării creşterilor de preţ, avem o temperare a cererii de consum, apoi o evoluţie echilibrată, să-i spunem benignă, în ceea ce priveşte cotaţiile internaţionale ale petrolului şi s-a beneficiat şi de corecţii consistente în sensul scăderilor la preţurile legumelor şi fructelor”, a afirmat Mugur Isărescu.
Actualitate
Hotelul din avion: brașoveanul achiziționează a doua aeronavă
Antreprenorul brașovean care va transforma un avion într-un hotel la Râșnov a cumpărat recent o nouă aeronavă, au anunțat reprezentanții platformei de licitații azitis.com. „Vom mai vedea aeronave pe șoselele României în perioada următoare, pentru că alte două cadre de avioane așteaptă să fie transportate de la aeroportul Otopeni. Un alt avion a fost adjudecat de un alt om de afaceri din țară”, a declarat Flavius Drăghici, COO azitis.com.
Pe platformă mai sunt listate două avioane și două cadre de aeronavă, care stârnesc interesul investitorilor, în special din domeniile HoReCa și evenimente. Avioanele, cu și fără motoare, au aparținut companiei Blue Air, aflată în faliment din iulie 2025. Compania, deținută de stat, a intrat în insolvență în martie 2023.
Modelele fără motor — Boeing 737-530, B737-5L9 și B737-322 — au fost adjudecate de antreprenori români pentru peste 45.000 de euro fiecare și urmează să fie transformate în hoteluri și restaurante.
În prezent, platforma oferă spre vânzare un cadru de aeronavă Boeing 737-530, fabricat în 1991, cu 120 de locuri, aflat în conservare din 2020; un cadru Boeing 737-3YO, tot din 1991, cu 118 locuri, în stare bună; și două avioane Boeing 737-500 care pot fi repuse în funcțiune.
Prețul de pornire este de 238.250 euro pentru fiecare avion, iar pentru cadrele de aeronavă licitația începe de la 10.750, respectiv 11.000 euro.
Actualitate
Tesla domină piața mașinilor electrice din România
Datele DRPCIV pentru luna octombrie 2025 arată o dinamică interesantă pe piața mașinilor electrice din România. Înmatriculările rămân moderate, dar concurența se intensifică, mai ales între producătorii asiatici și europeni.
Tesla Model 3 rămâne lider cu 167 de unități înmatriculate, urmat de Model Y cu 92 de exemplare. Deși Hyundai, Renault și BYD introduc modele noi, Tesla continuă să fie standardul pentru cumpărătorii români, oferind un echilibru greu de egalat între autonomie, performanță și preț.
Cea mai mare surpriză a lunii este Hyundai Inster, care a debutat cu 81 de unități vândute. Modelul, poziționat sub Kona, atrage clienții prin autonomia de peste 350 km și prețul competitiv. Modelele mai mari din gamă, Ioniq 5 și Ioniq 6, rămân prezențe constante, cu 9, respectiv 2 unități înmatriculate.
Dacia Spring, care odinioară domina vânzările, a ajuns la doar 12 unități în octombrie, semnalând un interes în scădere în favoarea modelelor mai moderne și mai sigure.
-
Culturăo lună în urmăPremiul Nobel pentru Chimie 2025: Susumu Kitagawa, Richard Robson şi Omar M. Yaghi
-
Actualitateo lună în urmăDonald Trump trimite sute de soldați ai Gărzii Naționale în Chicago
-
Actualitateo lună în urmăFurtună de zăpadă pe Everest: aproape 1.000 de turiști sunt izolați pe versanți
-
Politicăo lună în urmăCCR amână din nou decizia privind pensiile magistraţilor
-
Externeo lună în urmăFacebook, Instagram și TikTok, acuzate că dăunează copiilor
-
Lifestyleo lună în urmăFraude de milioane prin reclame false cu vedete
-
Actualitateo lună în urmăONU taie 25% din trupele de menținere a păcii
-
Actualitateo lună în urmăOrban zguduie Europa: Invitatie surpriză la summitul lui Trump
