Seful Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), Asztalos Csaba, afirma ca vinieta de acces in Bucuresti, in versiunea actuala prezentata de Primarie este discriminatorie. „Nu judetul de inmatriculare al unui autovehicul este relevant pentru micsorarea poluarii si a aglomerarii, ci gradul de poluare al acestuia!”, a scris Asztalos Csaba, miercuri, pe pagina sa de Facebook.

Loading...

Va prezentam analiza facuta de seful CNCD, prezentata de Hotnews.ro:

„Orice restrictie sau conditie trebuie sa indeplineasca un test al justificarii, care se compune din trei trepte:

  1. orice restrictie sau conditie trebuie sa urmareasca atingerea unui scop legitim;
  2. metoda de atingere a scopului legitim trebuie sa fie una adecvata si necesara, adica sa nu existe alte cai mai potrivite de atingere a scopului legitim;
  3. si proportionala cu scopul urmarit.

Aplicand aceasta schema de analiza, pentru cazul vinietei de acces in Bucuresti pentru autovehicule, constatam urmatoarele:

  • vinieta de acces in Bucuresti urmareste un scop legitim: micsorarea poluarii mediului si a aglomerarii traficului din Capitala. in acest sens, Romania a primit nenumarate avertizari din partea Comisiei Europene pentru calitatea aerului si a mediului din Bucuresti;
  • metoda de atingere a scopului legitim nu este una adecvata si necesara. in primul rand, criteriul de impunere a vinietei de acces in Bucuresti este cel al judetului in care a fost inmatriculat autovehiculul: platesc vinieta de acces in Capitala toate autoturismele care nu sunt inmatriculate in Bucuresti si judetul Ilfov. Este lesne de observat, ca aceasta metoda, acest criteriu nu are nicio legatura cu scopul legitim urmarit: micsorarea poluarii si a aglomeratiei traficului in Capitala. Autorul propunerii nu vine cu nicio statistica prin care sa demonstreze ca autovehiculele inmatriculate in afara Bucurestiului si a judetului Ilfov sunt sursa majora de poluare a Capitalei. Nu stiu de ce am o presimtire ca sursa principala, substantiala de poluare in Capitala provine de la autovehiculele inmatriculate tocmai in Bucuresti si Ilfov.

Criteriul relevant in atingerea scopului legitim urmarit in acest caz este gradul de poluare al autovehiculelor si gradul de aglomerare a unor zone din Bucuresti.

Astfel, o vinieta pentru reducerea poluarii poate fi impusa legal in functie de gradul de poluare al autovehiculului si nu pe criteriul judetului in care este inmatriculat un autovehicul.

Mai precis: introducem o vinieta de acces in Capitala pentru toate autovehiculele (indiferent unde sunt inmatriculate). Putem sa justificam introducerea unei viniete de acces in Capitala doar pentru autovehiculele care sunt sub EURO 5 (indiferent unde sunt inmatriculate). Mai mult, din anul X interzicem circulatia in Capitala a autovehiculelor cu motor diesel (indiferent unde sunt inmatriculate), cum de altfel s-a intamplat in multe orase din Germania. De ce? Pentru ca motoarele diesel au un grad ridicat de poluare!

De asemenea, putem sa impunem restrictii pentru anumite zone din urbe, pe care le masuram ca fiind extrem de aglomerate si poluate (exista scop legitim), cum ar fi zonele centrale. Aceste zone pot sa devina pietonale sau putem sa impunem o taxa pentru toate autovehiculele (indiferent unde sunt inmatriculate), daca doresc sa traverseze zone centrale aglomerate. in aceste zone putem interzice accesul autovehiculelor sub EURO 4.

  • pentru ca aceste masuri sa fie proportionale cu scopul urmarit autorul lor trebuie sa analizeze de la caz existenta scopului legitim si a efectelor masurilor adoptate, pentru a evita decizii disproportionate.

in alta ordine de idei, o vinieta de antipoluare pentru autovehicule (indiferent de provenienta: intern sau extern) in functie de gradul de poluare, impus la nivel national, ar fi fost metoda adecvata de prevenire a procesului prin care Romania a devenit un cimitir al autovehiculelor poluante din Vest. Metoda este simpla si nediscriminatorie: poluezi mai mult – platesti mai mult, indiferent de locul inmatricularii autovehiculului. Dar nu, Romania a insistat cu prima taxa de inmatriculare!

O alta metoda complementara ar fi interzicerea circularii autovehiculelor care nu au minim EURO 4. A tuturor autovehiculelor, indiferent ca sunt deja inmatriculate in Romania sau urmeaza a fi aduse din Vest. Aceste masuri nu sunt discriminatorii, pentru ca se aplica in mod unitar tuturor, urmaresc un scop legitim, metoda este una adecvata si necesara si proportionala cu scopul urmarit!

Toate aceste masuri ar conduce si la reinnoirea parcului auto din Romania, concomitent cu reducerea poluarii mediului inconjurator.

Desigur, aceste masuri mai trebuie insotite si de imbunatatirea transportului local si intre localitati, de crearea infrastructurii pentru utilizarea bicicletelor si trotinetelor.

in concluzie, vinieta de acces in Bucuresti, in conditiile prezentate de Primaria Capitalei, este discriminatorie, deci nelegala, pentru ca nu se fundamenteaza pe criteriul taxarii gradului de poluare a unui autovehicul sau pe interzicerea, taxarea accesului in zonele centrale poluate si aglomerate, ci pe criteriul judetului in care a fost inmatriculat autovehiculul, criteriul nerelevant din punctul de vedere a scopului legitim urmarit: al micsorarii poluarii din Capitala.

Recomand Directiei juridice din Primaria Capitalei spetele legate de taxa de bariera de la Mamaia, respectiv taxa de acces Sinaia.

Personal sustin orice masura de reducere a poluarii care are ca si criteriu de restrictie sau conditionare gradul de poluare a autovehiculului!”.

Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, vrea sa introduca o vinieta electronica de 10 lei/zi sau 1.900 lei pe an pentru masinile care nu sunt inmatriculate in Bucuresti si Ilfov si care doresc sa circule in oras.

Totodata, primarul propune ca masinile non – euro, Euro 1, 2, inclusiv cele inmatriculate in Bucuresti, sa nu aiba deloc acces in zona centrala a orasului. Posesorii de autovehicule vor putea intra cu masinile in centrul Capitalei doar daca vor achizitiona o vinieta electronica de tip Oxigen-C (Centru) adica 75 de lei/luna si 900 lei pe an. Masinile cu norma de poluare Euro 3,4 5 si 6, hibride sau electrice au acces pe toate drumurile din Bucuresti.

Masurile ar urma sa fie aplicate de anul urmator. Circulatia autovehiculelor in zonele restrictionate, fara achizitionarea vinietei, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.500 la 2.000 lei.

Proiectul va sta 45 de zile in dezbatere publica, apoi va fi supus aprobarii Consiliului General.

Potrivit deputatului independent Nicusor Dan, masura de a taxa diferentiat masinile inmatriculate in afara Bucurestiului si Ilfovului incalca Constitutia si practica Curtii de Justitie a UE iar lansarea proiectului in spatiul public fara aceasta minima verificare dovedeste inca o data incompetenta administratiei Firea.