Raed Arafat: Sistemul 112 nu e perfect, dar nici nu putem spune ca este la pamant! Sigur vor muri foarte multi oameni daca populatia pierde increderea sa sune! Ce masuri propune

6

Presedintele Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgenta 112, Raed Arafat, a anuntat, miercuri seara, ca s-a finalizat raportul cerut de premierul Viorica Dancila, iar specialistii care au lucrat au stabilit 14 masuri care ar trebui implementate in cel mult 60 de luni. Arafat a afirmat ca sistemul nu este perfect, trebuie corectat, dar nici nu se poate spune ca acesta ”este la pamant”. ”Sigur vor muri foarte multi oameni daca populatia pierde increderea sa sune”, a spus Raed Arafat.

Loading...

”Doamna prim-ministru a infiintat o comisie interministeriala care sa se ocupe de analiza situatiei 112 in mod deosebit a localizarii, dar nu numai, si a dispecerizarii si altor aspecte corelate, o comisie care a inclus mai multe institutii. Pe langa MAI, a fost STS-ul, Ministerul Comunicatiilor, Secretariatul General al Guvernului, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si ANCOM-ul. La una din sedinte am invitat si responsabilii de protectia datelor. Am avut ocazia sa prezint doamnei prim-ministru raportul si concluziile finale. Raportul va fi facut public, dar permiteti-mi sa subliniez anumite aspecte. in raport a fost analizata situatia actuala a Serviciului 112, a dispecerizarii si a problemei localizarii, unde ne aflam acum si unde trebuie sa ajungem. A fost analizata implementarea sistemului AML (Advanced Mobile Location), dar in concluzia noastra, dupa implementarea acestui sistem, nu trebuie sa ne oprim aici pentru ca este nevoie si de alte sisteme complementare care trebuie sa fie implementate in viitor”, a declarat, miercuri seara, intr-o conferinta de presa, secretarul de stat Raed Arafat, presedinte al Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgenta 112.

Acesta a anuntat ca au fost stabilite 14 masuri pentru imbunatatirea sistemului 112.

”Au fost stabilite 14 masuri, la finalul raportului, impartite pe termene: termen scurt – pana in 12 luni, termen mediu, care este intre 12 luni si 36 de luni maxim, si termen lung, pana la 60 de luni. Bineinteles, termenele stabilite sunt termene maximale. Se poate sa se rezolve unele aspecte mai rapid decat termenul maximal stabilit de catre noi. insa, toata comisia a gasit mai corect sa punem termen maximal, decat sa ajungem sa nu rezolvam unele probleme din anumite motive obiective”, a mai spus Arafat.

Succint, masurile propuse de Comitetul interministerial sunt:

Masuri pe termen scurt – maxim 12 luni

Masura 1 – Modificarea cadrului legislativ, inclusiv reglementarea vanzarii cartelelor prepay. Arafat a precizat ca operatorii de telefonie vor avea obligatia de a furniza datele celor care au cumparat aceste cartele, strict in relatia cu sistemul 112.

Masura 2 – incheierea unui acord cu Google pentru implementarea AML

Masura 3 – Reconfigurarea infrastructurii de telefonie mobila in colaborare cu STS

Masura 4 – Promovarea aplicatiei 112 creata de STS pentru a fi descarcata de un numar cat mai mare de persoane

Masuri pe termen mediu – 12- 36 de luni

Masura 5 – Dispecerate integrate in intreaga tara – ele exista la Bucuresti, Targu Mures si va fi in curand la Hunedoara

Masura 6 – Centre de formare pentru dispeceri. Exista deja doua, la Targu Mures si Bucuresti. Scopul este pregatirea a 650 de dispeceri

Masura 7 – Modernizarea sistemului 112 – exista deja o licitatie lansata in acest sens, costul fiind estimat la 600.000 de euro, fara TVA

Masura 8 – imbunatatirea procedurilor pentru apelurile de urgenta

Masura 9 – Implementarea unor tehnologii complementare de localizare intrucat AML are unele limitari

Masura 10 – Instituirea unui mecanism de verificare periodica a acuratetei gradului de localizare

Masuri termen lung – 36 – 60 de luni

11 – Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional

12 – Pregatirea si formarea continua a dispecerilor

13 – Integrarea tuturor agentiilor in dispeceratele unice

14 – Armonizarea continua a legislatiei incidente 112 cu legislatia Uniunii Europene

Raspunzand unor intrebari, Arafat a precizat ca, desi exista probleme, iar sistemul nu este perfect, nu se poate spune ca acesta nu functioneaza.

”Pe zi, se primesc mii de apeluri si aceste mii de apeluri, marea majoritatea lor daca nu toate, sunt tratate corespunzator si se raspunde corespunzator. Exista vulnerabilitati si exista probleme si aceste probleme genereaza anumite situatii, cum s-a generat la Caracal. Sistemul nu este perfect, trebuie corectat, dar nici nu putem veni sa spunem ca la acest moment sistemul din Romania este la pamant, pentru ca exista evaluari independente, nu sunt facute de noi, sunt facute chiar de Agentia europeana de apel la numarul de urgenta 112 si care spun altfel despre Romania. Niciun sistem la acest moment nu este infailibil si nu este fara greseli. Recunoastem greselile si spunem ca trebuie corectate cat mai repede, dar, in acelasi timp, nu putem sa comunicam populatiei ca sistemul 112 este neperformant, varza, terminat, nu functioneaza. Asta inseamna ca noi spunem populatiei sa nu mai apeleze la 112 si gasiti-va alta solutie. Ar fi foarte incorect, ca asta inseamna ca sigur vor muri foarte multi oameni daca populatia pierde increderea sa sune la acest sistem”, a mai declarat Raed Arafat, citat de News.ro.