Programul de guvernare al Partidului National Liberal. Guvernul Orban anunta ca desecretizarea dosarului 10 August este o masura prioritara!

Premierul desemnat, Ludovic Orban, le-a prezentat colegilor din Biroul National documentul pe care il va depune la Parlament si care contine masurile pe care le are in vedere in situatia in care guvernul sau va fi investit. Programul de guvernare are 65 de pagini si printre masurile principale prevede corectarea legilor din domeniul Justitiei, reconstruirea increderii cetatenilor in institutiile publice, profesionalizarea administratiei publice, intarirea statului de drept si a democratiei, combaterea coruptiei, cresterea calitatii educatiei, imbunatatirirea serviciilor de sanatate, dezvoltarea economica pe baze sanatoase, mentinerea orientarii euroatlantice in politica externa si cresterea ratei de absorbtie a fondurilor UE.

Loading...

Documentul prevede cateva obiective pe termen scurt:

Organizarea si desfasurarea corecta a alegerilor politice programate in 2020 si reluarea dezbaterilor publice privind legile Justitiei pentru corectarea lor in acord cu recomandarile institutiilor europene.
Restructurarea Guvernului si refacerea capacitatii administrative si a increderii cetatenilor in institutiile statului prin reasezarea structurilor de guvernare centrala si locala pe principiile eficientei institutionale si meritocratiei administrative;
Tranzitia de la modelul economic actual bazat pe cresterea consumului, fara asigurarea investitiilor necesare sustenabilitatii cheltuielilor publice, la un model economic care sa stimuleze dezvoltarea economica bazata pe investitii si pe cresterea competitivitatii si productivitatii, avand ca obiectiv prioritar diminuarea dezechilibrelor economice.

Obiective ale principalelor directii de politici economice si bugetare

Finalizarea executiei bugetare pentru anul 2019 prin adoptarea unei rectificari bugetare care sa limiteze depasirea tintei de deficit bugetar de 3% din PIB si care sa asigure resursele bugetare necesare functionarii tuturor institutiilor publice si unitatilor administrativ teritoriale.
Definitivarea proiectului Legii bugetului de stat si a proiectului Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 cu obiectivul incadrarii in tinta de deficit bugetar de 3% din PIB.
Revizuirea legislatiei din domeniul fiscal si economic pentru corectarea masurilor adoptate in ultimii ani cu impact negativ pentru economie: energie, telecomunicatii, sectorul bancar, Pilonul 2 de pensii, eliminarea supra-accizei la carburanti, taxarea part-time, split TVA etc.
imbunatatirea performantei companiilor de stat prin aplicarea prevederilor Legii 111/2016 privind guvernanta corporativa, listarea pe piata de capital a unui pachet de actiuni la companiile unde statul este actionar (Hidroelectrica, Aeroporturi Bucuresti), concentrarea investitiilor pentru realizarea proiectelor de infrastructura energetica (BRUA, gazoductul Iasi – Ungheni – Chisinau) si sprijinirea dezvoltarii 5G a sectorului de telecomunicatii.
Cresterea si accelerarea absorbtiei fondurilor europene prin urgentarea procedurilor pentru realizarea proiectelor majore de investitii in infrastructura, sanatate si educatie si pregatirea Acordului de parteneriat cu Comisia Europeana pentru cadrul financiar european multianual 2021 – 2027.

Obiective principale de investitii publice

Finalizarea procedurilor si declansarea lucrarilor de constructie pentru Autostrada Sibiu – Pitesti, Autostrada de Centura a Capitalei si Drumul expres Pitesti – Craiova.
Demararea procedurilor pentru construirea autostrazii Tg. Mures – Iasi – Ungheni cu fonduri europene si finalizarea procedurilor pentru construirea autostrazii Comarnic – Brasov in Parteneriat Public – Privat.
Finalizarea procedurilor si inceperea constructiei pentru spitalele regionale de la Iasi, Craiova si Cluj cu fonduri europene.
Corelarea programelor de investitii pentru dezvoltarea comunitatilor locale cu programele de finantare din fonduri nerambursabile europene in cadrul exercitiului financiar multianual 2021 – 2027.

Masuri urgente

Adoptarea Ordonantei de Urgenta privind restructurarea Guvernului.
Asigurarea conditiilor pentru buna organizare a alegerilor prezidentiale din 10 noiembrie si 24 noiembrie.
Nominalizarea candidatului pentru functia de Comisar european din partea Romaniei.
Rectificarea Legii bugetului de stat si a Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru 2019.
Elaborarea proiectelor Legii bugetului de stat si a Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020.
Organizarea examenului de rezidentiat pentru absolventii facultatilor de medicina.
Pregatirea infrastructurii de transport si a sectorului energetic pentru perioada de iarna.
Avizarea proiectului de Lege pentru abrogarea recursului compensatoriu si consolidarea serviciului de probatiune pentru monitorizarea condamnatilor eliberati conditionat.
Initierea procedurilor pentru desemnarea titularilor la conducerea parchetelor.
Prorogarea intrarii in vigoare a prevederilor referitoarea la pensionarea magistratilor de la 1 ianuarie 2020.
Desecretizarea documentelor din MAI necesare in ancheta privind Dosarul 10 august.
Adoptarea masurilor necesare pentru a evita riscul de dezangajare a fondurilor europene si pentru solutionarea situatiilor care fac obiectul procedurilor de infringement.

„Programul de guvernare al Partidului National Liberal pentru anul 2020 are ca obiectiv general pregatirea reformelor necesare pentru intrarea Romaniei intr-o noua etapa, a modernizarii in spirit european a institutiilor si serviciilor publice. Principalele directii de actiune vor fi profesionalizarea administratiei publice, intarirea statului de drept si a democratiei, combaterea coruptiei, cresterea calitatii educatiei, imbunatatirirea serviciilor de sanatate, dezvoltarea economica pe baze sanatoase, mentinerea orientarii euroatlantice in politica externa.

Unul dintre obiectivele esentiale este reconstruirea increderii cetatenilor in institutiile publice. Un audit al institutiilor publice este obligatoriu, ca o premisa a modernizarii administratiei publice si a punerii functionarilor publici in slujba cetatenilor. Transparenta, integritatea, echitatea, profesionalismul si eficienta sunt valorile pe care va fi reasezata administratia publica. Sistemul bugetar nu va mai fi rezervat incompetentilor si pilelor, asa cum s-a intamplat in guvernarea PSD.

Corectarea legilor din domeniul justitiei este necesara pentru a se elimina modificarile toxice promovate de PSD din ultimii trei ani. Justitia nu mai trebuie oprita la usa Parlamentului, prin modificari in favoarea politicienilor cu probleme. Aceste acte normative trebuie sa respecte cele mai inalte standarde europene, adica sa fie puse in acord cu avizele Comisiei de la Venetia, ale Consiliilor Consultative ale Judecatorilor si Procurorilor Europeni, precum si cu rapoartele Comisiei Europene si GRECO, dupa o consultare publica ampla cu practicienii din domeniu.

Sunt necesare masuri urgente pentru a asigura o educatie de calitate, desfasurata in siguranta. Toate institutiile de invatamant trebuie sa reprezinte medii sigure pentru elevi si profesori. Atingerea standardelor igienico-sanitare si de siguranta la incendiu, paza permanenta si suficienta sunt obiective imediate.

Romania trebuie sa devina o tara in care se construiesc spitale, cetatenii au acces la servicii medicale de calitate, iar cei care au grija de sanatatea noastra se simt motivati si bine rasplatiti. Grija fata de pacient trebuie sa iasa din zona declaratiilor de intentie, prin masuri concrete care sa vizeze inversarea piramidei serviciilor de sanatate, prin consolidarea medicinei primare si ambulatorii si asigurarea sustenabilitatii sistemului de medicina de urgenta.

PNL are in vedere elaborarea unei strategii coerente de administrare responsabila a resurselor naturale. Trebuie declarat razboi defrisarilor ilegale, iar protectia padurilor trebuie sa devina o prioritate.

Deciziile economice luate de cele trei guverne PSD au demonstrat ce consecinte nefaste poate avea o gandire economica axata pe beneficii pe termen scurt. Masurile luate de PSD au provocat cresterea inflatiei, a ratei dobanzilor, a cursului valutar, a deficitului bugetar, a celui comercial si a celui de cont curent.

Cresterea economica din ultimii ani s-a bazat pe cresterea consumului, in timp ce contributia investitiilor a fost aproape inexistenta. Au fost neglijate complet investitiile in infrastructura de transport, scoli si spitale, slabind competitivitatea si increderea in economia romaneasca. Trebuie stimulata competitivitatea in economia romaneasca prin interconectarea invatamantului superior, a cercetarii-dezvoltarii cu sectorul industrial si IT&C.

Avem in vedere masuri pentru imbunatatirea colectarii veniturilor la buget si o administrare fiscala eficienta prin informatizare si digitalizare, proces in care depolitizarea si modernizarea ANAF vor juca un rol esential.

Trebuie sa refacem increderea dintre stat si mediul de afaceri. Acest lucru este posibil doar prin dialogul cu mediul de afaceri, ignorat de guvernul PSD.

Romania are nevoie de politici responsabile, care sa raspunda interesului national, pentru a-si valorifica resursele de gaze naturale si petrol, precum si capacitatile de productie de energie din surse multiple.

Marea Neagra constituie o zona de real interes prin prisma rezervelor de hidrocarburi identificate in zona maritima off-shore. Este necesara exploatarea perimetrelor in conditii in care sa castige atat Romania, cat si operatorii privati. Daca vrem sa adaugam aceste rezerve la productia interna actuala, trebuie sa renuntam atat la lozincile populiste, cat si la negocierea lipsita de transparenta.

in agricultura, este esential sa iesim din cercul vicios prin care exportam materii prime, deci implicit si subventii, si importam produse cu valoare adaugata ridicata.

Trebuie sustinuti atat producatorii mici si mijlocii (pentru a asigura nevoile pietelor locale), cat si marii fermieri (pentru a ramane conectati la pietele nationale si regionale). Dorim sa consumam produse romanesti, dar acest deziderat trebuie atins prin masuri adecvate economiei de piata.

Infrastructura de transport are un potential imens de stimulare a cresterii bunastarii si calitatii vietii tuturor romanilor. Integrarea efectiva a Romaniei in spatiul European de transport este modalitatea prin care coridoarele de transport vor deveni coloana vertebrala a dezvoltarii economice a zonelor invecinate si nu vor ramane simple linii trasate pe harta, ca pana acum.

Cresterea ratei de absorbtie si utilizarea eficienta a fondurile UE vor deveni prioritati, astfel incat Romania si cetatenii sai vor beneficia pe deplin de avantajele statutului de stat membru UE. Aderarea la Zona Euro, cat mai curand posibil, in baza unor criterii temeinice si a unui calendar stabilit in mod realist, este un pas esential pentru dezvoltarea economica a Romaniei. Aderarea rapida a Romaniei la Spatiul Schengen este un alt obiectiv esential. Este vital ca toti cetatenii sa se poata deplasa liber si sa poata munci oriunde in spatiul comunitar.

Avem ca obiectiv incheierea angajamentelor asumate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV) in domeniul justitiei si luptei impotriva coruptiei. insa, incheirea MCV trebuie sa se faca pe baza unor progrese reale in ceea ce priveste independenta si eficienta sistemului de justitie romanesc.

Politica externa trebuie sa aiba drept linii directoare intarirea si extinderea in continuare a Parteneriatului Strategic cu Statele Unite, precum şi cresterea rolului şi efortului Romaniei in Uniunea Europeana, respectiv in NATO.”