Perchezitii de amploare: un milion de euro ascunsi in ligheane si galeti de angajatii de la Permise si RAR din Suceava. La cat ajungea mita pentru un permis

58

Procurorii anticoruptie au descoperit aproape 1 milion de euro ascunsi în găleti, ligheane si chiar în pereti, în timpul perchezitiilor de joi, de la Serviciul Permise si Înmatriculări Suceava, RAR, dar si la domiciliile angajatilor.

Anchetatorii au făcut un nou pas în documentarea unui dosar care vizează fapte de coruptie din perioada 2018-2020. Potrivit Obiectiv de Suceava, pe lângă mita luată pentru permise, actiunea vizează si o retea de angajati de la Permise, RAR si politisti care de ani de zile facilitează la Suceava înmatricularea masinilor de lux furate din UE.

Loading...

Mita pentru un permis era cuprinsă între 5.000 si 7.000 de euro, iar banii erau tinuti în ligheane si găleti, sau ascunsi în pereti, spune aceeasi sursă.

Actiunea demarată de procurorii Directiei Nationale Anticoruptie, Serviciul Teritorial Suceava vizează nouă institutii publice. Pe lângă Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conduceri si Înmatriculări Vehicule Suceava, anchetatorii au descins si la sediul Registrului Auto Român Suceava. De aici au fost ridicate mai multe documente care vor fi analizate de procurorii DNA Suceava.

În dimineata de joi, anchetatorii au descins, în total, în 67 de locatii din Bucuresti, Suceava, Botosani, Neamt, Bacău si Bistrita.
Câti bani au găsit procurorii DNA

„În urma finalizării perchezitiilor efectuate de către procurorii din cadrul DNA – Serviciul teritorial Suceava în cele trei dosare penale, au fost ridicate sume de bani si bunuri (vezi fotografii la sfârsitul comunicatului) în valoare de peste 1.000.000 euro, după cum urmează:În urma finalizării perchezitiilor efectuate de către procurorii din cadrul DNA – Serviciul teritorial Suceava în cele trei dosare penale, au fost ridicate sume de bani si bunuri (vezi fotografii la sfârsitul comunicatului) în valoare de peste 1.000.000 euro, după cum urmează:

• 1.225.000 euro;

• 790.000 lei;

• 12.000 dolari;

• 1.500 lire sterline;

• 37 ceasuri de lux;

• 21 brătări;

• 18 lanturi si 4 pandantive de aur;

• 8 autoturisme de lux.

În cele trei cauze mentionate în comunicatul anterior, procurorii anticoruptie desfăsoară cercetări în legătura cu comiterea, de către mai multi functionari publici printre care si politisti si alte persoane, a următoarelor infractiuni:

• luare de mită,

• dare de mită,

• trafic de influentă,

• cumpărare de influentă,

• constituirea unui grup infractional organizat,

• spălarea banilor.

Concret starea de fapt retinută de procurorii anticoruptie este următoarea:

În perioada 2018 – 2020, la nivelul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor (S.P.C.R.P.C.I.V.) Suceava ar fi functionat o grupare infractională în care, alături de politisti si functionari, au fost cooptate mai multe persoane printre care instructori auto si angajati ai Registrului Auto Român (R.A.R.). Gruparea ar fi actionat în scopul obtinerii de sume de bani, pe două paliere: în legătură cu sustinerea si promovarea examenelor practice pentru obtinerea permiselor de conducere si în legătură cu înmatricularea autoturismelor.

  1. Modul de functionare al acestui grup s-ar fi axat în primul rând pe coordonarea si planificarea activitătii de examinare practică a candidatilor într-o asemenea manieră încât să asigure promovarea contra unor sume de bani cuprinse între 300-1500 euro la traseu, 3.000-6.000 euro la examinarea teoretică.

Concret, persoanele care nu aveau acces direct la examinatori, în cazul în care doreau să le fie facilitată promovarea probei practice pentru un anumit candidat, trimiteau în dimineata zilei de examinare sau anterior, numele persoanelor care urmează să sustină proba practică pentru permisul de conducere, însotite de o copie/fotografie a cărtii de identitate. Ulterior, un angajat al serviciului permise – S.P.C.R.P.C.I.V. Suceava centraliza datele acestor persoane si, după imprimarea efectivă a tabelelor cu programarea, de către unul din sefii Serviciului, se deplasa în biroul agentilor de politie unde se desigilau plicurile în vederea identificării atât a persoanelor cu privire la care a primit datele, cât si cu privire la identitatea lucrătorului de politie care îl va examina. După identificare, se lua legătura cu examinatorul căruia i-a fost repartizat candidatul. În cazul în care examinatorul se afla în aceeasi încăpere, angajatul de la serviciul permise îi comunica în mod direct numele candidatului si îi făcea o scurtă prezentare a persoanei acestuia, oferindu-i detalii referitoare la filiera din partea căreia vine, unde locuieste acesta, dacă aptitudinile sale referitoare de conducerea autovehiculului sunt corespunzătoare, s.a.. În cazul în care se afla în teren, examinatorul primea datele cu privire la candidat prin mijloace de comunicare cât mai conspirate, respectiv prin intermediul diferitelor aplicatii telefonice. Simpla mentionare a numelui unui candidat presupunea automat faptul că acesta urma să remită o sumă de bani cu titlu de mită (care nu era standardizată, ci varia, în functie de profilul candidatului).

  1. În ceea ce priveste cel de-al doilea palier infractional, în legătură cu înmatricularea autoturismelor, membrii grupului urgentau/facilitau/asigurau fără programare, în schimbul unor sume de bani cuprinse între 200-1.000 euro, omologarea/verificarea R.A.R. precum si înmatricularea provizorie si definitivă a autoturismelor. Practic, acestia, în timp, si-au făcut chiar un “renume” în sensul că puteau facilita cu succes omologarea/verificarea R.A.R. precum si înmatricularea provizorie si definitivă a autoturismelor, cu complicitatea unor functionari publici, contra unor sume de bani, cu atributii în ceea ce priveste aceste activităti (ingineri RAR precum si agenti de politie, respectiv, ofiteri de politie cu atributii de aprobare a documentelor din cadrul S.P.C.R.P.C.Î.V. Suceava).

Urmare a acestor demersuri, omologarea/verificarea tehnică, respectiv înmatricularea autoturismelor erau realizate rapid fără a mai fi nevoie de programare, iar în unele cazuri, chiar în conditiile în care documentele nu erau complete sau nu erau în regulă ori autoturismele prezentau defectiuni tehnice majore”, potrivit unui comunicat DNA.