Mircea Miclea, despre declaratiile ministrului Educatiei cu privire la testele PISA: „Cu regret trebuie sa spun ca bate campii”

19

Rezultatele dezastruoase afisate astazi la testele PISA puteau fi evitate, daca in urma cu sapte ani – atunci cand a inceput sa fie cunoscuta problema – erau luate masuri, a declarat Mircea Miclea, la Digi24. Fostul ministru al Educatiei a facut referire la evaluarile elevilor de la clasa a II-a. In plus, el a tras un semnal de alarma: „Daca asteptam dupa sindicate nu vom face reforma niciodata”.

Loading...

„Cu regret trebuie sa spun ca bate campii”, a spus Mircea Miclea, despre declaratiile facute de Monica Anisie, actualul ministru al Educatiei.

„Daca ne uitam la aceste rezultate, 30% dintre elevi sunt cu performante sub minimul necesar, deci sunt cu probleme serioase de analfabetism functional. Exact acelasi procentaj a fost atunci cand ei au fost evaluati in clasa a II-a. Noi stiam cu sapte ani inainte ca exista acest procent de elevi, datele de atunci se pot arata. Din pacate, aceasta este cauza principala a acestor rezultate, nu s-a aplicat Legea Educatiei, care spunea ca aceste rezultate de la evaluarile nationale din a II-a, a IV-a, a VI-a, se iau ca evaluari formative. Adica, pe baza lor, tu iei masuri, atunci cand le ai, deci trebuiau luate masurile in urma cu sapte ani si aveam alte rezultate acum. Atunci cand ai aceste evaluari stabilesti pentru cine faci invatare remediala, adica de exemplu faci meditatii in after-school cu elevii respectivi, pentru cine faci consolidare”, a adaugat Mircea Miclea, intr-o interventie telefonica la Digi24.

„Este vorba de o situatie de nerespectare a legii de la firul ierbii, de la nivel de scoala pana la nivel de minister, pentru ca profesorii cand au dat aceste evaluari si au obtinut rezultatele, le-au ascuns, de fapt, fata de parinti si nu au facut nimic cu ele, ca sa optimizeze procesul de invatare. Nici ministerul, prin inspectoratele judetene, nu au luat nicio masura ca aceste rezultate sa fie luate in calcul, pentru inspectiile pe care urmau sa le faca si pentru evaluarea profesorilor. A fost, asadar, o incalcare, o nerespectare a legii si solutia era in lege, nu are rost sa mai vorbim acum de solutii. Solutiile sunt din 2011, sunt paragrafele explicite de lege, care spun ce e de facut”, a mai spus fostul ministru.

„Aceasta vinovatie colectiva – toti suntem vinovati, toti trebuie sa luam masuri – este aberanta. Nu sunt toti vinovati. Unii au gandit ce trebuie facut, sunt unii profesori in scoala care isi fac treaba, nu toti sunt vinovati, sunt unii care sunt vinovati, cei care isi fac treaba prost, de la nivelul de minister si pana la nivel de scoala. Dar ca sa schimbam aceasta situatie ar trebui ca cresterile salariale sa nu fie facute nediferentiat, adica crestere egala de salarizare la toata lumea, ci diferentiat, in functie de performanta profesorilor”, a mai spus Mircea Miclea.

Fostul ministru a recunoscut ca niciun sindicat nu va accepta o astfel de salarizare a profesorilor: „Daca asteptam dupa sindicate nu vom face reforma niciodata”.

„Aceasta scoala unde profesorii predau cu lehamite primeste aceiasi bani, profesorii primesc aceleasi salarii ca profesorii care isi fac treaba. Am avut o crestere salariala cu impact nesemnificativ asupra educatiei”, a concluzionat fostul ministru.

Romania are cele mai slabe rezultate din ultimii noua ani la testele PISA. Este vorba despre acea evaluare care ne arata cat de pregatiti sunt elevii de 15 ani la capitolul matematica, stiinte si citire. Datele sunt dezastruoase: Romania ocupa locul 47 din 79. Gradul de analfabetism functional este la cote maxime: 44 la suta dintre elevi nu inteleg ce citesc.