O revista a presei internationale ne arata ca timpul se scurge altfel pentru un producator din China, iar presedintele Iohannis explica cum firmele chineze se misca uimitor de repede.
De la proiecte normale pana la constructii monumentale, firmele din China sunt renumite pentru viteza cu care construiesc si cel mai recent exemplu este spitalul din Wuhan de 25.000 mp ridicat in sase zile (un record precedent este cel construit in sapte zile in timpul epidemiei Sars din 2003).
Case ridicate in 24 de ore (tehnologia ii atragea atentia inclusiv presedintelui SUA de la acel moment, democratul Barak Obama), poduri in 48 de ore, zgaraie-nori in 19 zile zile (China are cinci dintre cele mai inalte cladiri din lume), ceea ce pentru occidentali este de neimaginat. Legat de spitalul din Wuhan, inclusiv presedintele Iohannis a explicat de ce ei pot si noi nu – „sunt proceduri total diferite, in China functioneaza un sistem autocrat care dispune si executa, iar la noi functioneaza un sistem democratic, cu reguli europene, se pregateste documentatia, se fac licitatiile, se cauta finantarile. La noi dureaza mai mult”, scrie Capital.
Si in materie de infrastructura – drumuri, poduri, cai ferate, viteza cu care se misca este la fel de uluitoare, inclusiv la propriu – au cam 30.000 de km de cale ferata de mare viteza (doua treimi din lungimea globala de infrastructura feroviara) si un prototip de maglev 2 (tren cu levitatie magnetica), care poate ajunge la 600 de km la ora, depasind Japonia, Coreea de Sud. Maglev 2 este produs de CCRC Qingdao Sifang, subsidiara a celei mai mari companii de material rulant din lume care furnizeaza, de pilda, garnituri de trenuri si metrou in SUA (Los Angeles, Chicago), Argentina, Singapore.
Presigioasa revista Forbes explica acest miracol chinez, pentru care companiile chinezesti sunt atacate constant, unul din motivele invocate fiind imposibilitatea de a te misca atat de repede si a livra la standarde.
Faptul ca au avut mereu o piata interna uriasa de deservit, productia s-a perfectionat ca viteza si standarde pentru ca a devenit avantaj competitiv (clientii cumpara tot mai mult, producatorul are bani sa se dezvolte, sa se perfectioneze si sa scurteze ciclul de productie. Este acelasi principiu care a functionat si in cazul producatorilor americani in secolul trecut. Byd Auto, producatorul de masini electrice din Shenzen, scoate de pe linie un autovehicul in 90 de secunde.