Cateva sute de taximetristi au ocupat Piata Constitutiei din Bucuresti. Acestia protesteaza impotriva proiectului de lege care reglementeaza activitatea platformelor de ridesharing precum Uber, Clever si Bolt.
Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) a anuntat luni ca reia protestele pentru a le cere autoritatilor din Romania sa respecte legea, astfel ca transportatorii autorizati vor iesi din nou in strada, cu 800 de masini, in Piata Constitutiei, marti, 18 iunie, intre orele 9.00-15.00, impotriva proiectului de lege pentru „ridesharing”.
Transportatorii considera ca proiectul este „o forma mascata de a face concurenta neloiala taximetristilor, cu nerespectarea mai multor legi in vigoare”.
Ei afirma ca proiectul de lege pentru care au facut lobby companiile va genera discriminari „grave si nelegale”.
„Practic, aceeasi activitate – cea de transport rutier de persoane, in regim de taxi – se doreste a fi reglementata prin doua legi diferite: una pentru cei cu masini galbene, inscriptionate, care-i obliga pe taximetristi sa respecte foarte multe reguli si sa plateasca multe taxe, iar cealalta pentru oricine vrea sa faca aceeasi activitate, dar fara niciun fel de restrictie, nici macar din punct de vedere al fiscalizarii”, arata COTAR intr-un comunicat.
Confederatia precizeaza ca asa s-ar traduce legea pentru „ridesharing”, ca ar fi o alta activitate de taximetrie, denumita impropriu altfel.
„Pe de alta parte, cerem autoritatilor sa respecte legea si in privinta traficului de influenta, pentru ca vedem cum se face lobby, fara niciun fel de problema pentru cei care deja declara oficial – avand functii publice importante – ca intervin in influentarea Legiuitorului, in favoarea firmelor beneficiare de schimbarea legislatiei”, adauga transportatorii.
Ei afirma ca peste tot in UE, traficul urban este corelat in functie de cate mijloace de transport in comun sunt, autobuze, tramvaie, taxiuri, etc.
„Nu pot fi lasate marile orase la cheremul unor companii care fac activitati dupa bunul lor plac”, declara Tudorel Pesteleu, presedintele COTAR.
Noul proiect de OUG pentru Uber, Clever go si Taxify (Bolt) nu mai prevede ca masinile sa nu fie mai vechi de cinci ani, vechimea fiind crescuta la 15 ani. Se va accepta achitarea cursei conform calculelor platformei, prin GPS, fara a fi verficata metrologic, ceea ce nu va fi valabil pentru taxiuri, potrivit COTAR.
„Se va admite tariful dinamic, ceea ce inseammna ca la orele de maxima aglomeratie ar putea depasi 30 lei/km, asa cum au declarat chiar reprezentantii Uber. in continuare, profitul direct al companiilor care pretind ca fac ridesharing va fi de 25% in conturi din afara tarii, iar TVA-ul platit pentru sumele incasate va fi de numai 9%, cu toate ca transportul se exercita pe teritoriul Romaniei”, mai spun ei.
in opinia transportatorilor, prin acest proiect, Guvernul „ne asigura ca stia ca de patru ani aceste companii fraudeaza bugetul de stat, incasand venituri ilicite”.
Ei adauga ca informatia vehiculata in presa potrivit careia taximetristii vor protesta marti impotriva trotinetelor electrice este o stire falsa.