Baronii PSD acuzati de dezastrul navei cu peste 14.000 de oi vii la bord scapa nepedepsiti

102

In scurt timp se implineste un an de la esuarea navei Queen Hind in Portul Midia, incarcata cu peste 14.000 de oi vii care ar fi trebuit sa ajunga in Arabia Saudita, informeaza evz.ro.

In urma accidentului, intreg echipajul si doar cateva sute de oi au supravietuit. Dupa cum relata insa si presa internationala, marea problema a fost descoperirea unor punti secrete, ceea ce inseamna ca supraincarcarea a fost de vina pentru rasturnare.

Loading...

Cum a fost posibil? Chiar in februarie a.c., deci la trei luni dupa accidentul Queen Hind, un vames din portul Midia era trimis in judecata de DNA, acuzat ca a luat de doua ori mita pentru a usura si grabi transportul de animale vii in Portul Midia. Queen Hind nu a fost o exceptie, asadar.

Dupa un an in care Portul Midia a trecut doar printr-o schimbare de statut pe hartie – pe 23 octombrie a fost adoptata OUG pentru a modifica Legea din 1992 si a-i da portului Midia statut de zona libera. in realitate, jupanii Portului Midia raman Felix Stroe si Ion Dumitrache, ceea ce inseamna ca oricand se poate repeta tragedia de acum un an.

JUPAN DUMITRACHE DE LA MIDIA

In cazul anchetei menite sa stabileasca vinovatii pentru esuarea Queen Hind, autoritatile au devenit din ce in ce mai discrete. Motivul? Accidentul nu poate fi decuplat de influenta pe care o au in Portul Midia inalti responsabili economici si politici din judetul Constanta, iar de departe cel mai greu personaj este Ion Dumitrache, cel care controleaza terminalul de operare animale vii (incarcare pe nave maritime pentru export) prin firma Comagra. Oficial, Comagra este detinuta majoritar de Elena Musat care timp de doua decenii a fost contabila in cadrul societatii comerciale 2 x 1 Holding. Aceasta din urma este detinuta de asociatii Ion Dumitrache si Felix Stroe, parteneri de afaceri de o viata.

Iar cel mai cu greutate parteneriat al celor doi s-a materializat la santierul Naval Midia Navodari, unde incepand din 1999, au devenit actionari majoritari, preluand de la SIF Transilvania peste 80% din pachetul actiuni, pentru 4 milioane de dolari. Fara a mai relua povestea, procedurile economice folosite la acel moment au fost descrise pe larg de mass-media ca fiind frauduloase.

Felix Stroe fiind mai mereu ocupat cu RAJA in ultimii 17 ani, jupanul de facto in Portul Midia a ramas Ion Dumitrache. Cu oameni-cheie plasati la Compania Nationala „Administratia Porturilor Maritime” S.A. Constanta (CN APM), la Autoritatea Navala Romana (inclusiv la Capitania Portului Midia), dar si la DSVSA Constanta, a reusit de-a lungul timpului sa-si favorizeze firmele cu operatiuni in port.

De exemplu, in 2017, directorul general din acel moment, Nicolae Dan Tivilichi aproba decizia ca santierele navale sa isi poata asigura in regie proprie remorcajul, lasand CN APM fara taxa incasata pentru respectivele servicii. Cine
era principalul beneficiar al deciziei? Firma Comagra controlata de Dumitrache prin contabila sa, Elena Musat.

LA CONSTANTA, “PSD ESTE PARTIDUL STROE-DUMITRACHE”

O alta zona capusata de Dumitrache este furnizarea de medicamente – firmele sale au derulat numeroase contracte cu Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Constanta, institutie aflata in subordinea CJ Constanta. Dumitrache, asociat cu Felix Stroe, au avut practic ani la rand monopol in furnizarea medicamentelor pentru DGASPC Constanta.

Iata ce scrie o publicatie locala – “in perioada 2010-2015, DGASPC Constanta a cumparat medicamente numai de la societatea SC Eurosantis SRL sau de la SC Ridizea SRL. Cele mai multe contracte de acest tip s-au acordat prin achizitie directa sau prin licitatie restransa accelerata. SC Eurosantis SRL, care primeste de la DGASPC Constanta, in patru ani, comenzi in valoare de 5.777.063 de lei, il are ca actionar pe Ion Dumitrache, consilier judetean al PSD si vicepresedinte al PSD in perioada in care firma sa furniza medicamente catre DGASPC Constanta, institutie aflata chiar in subordinea Consiliului Judetean Constanta. Adica si in subordinea sa”.

ANI s-a sesizat si in 2013, atat el, cat si fiica sa, Cristina Dumitrache au fost declarati incompatibili. Dumitrache si-a dat demisia din functia de consilier judetean, dar afacerile sale au mers mai departe. Fiica sa insa s-a refugiat in
Parlamentul Romaniei, unde candideaza pentru al treilea mandat consecutiv dupa o prestatie meteorica de 140 de secunde in opt ani.

Cel mai bine a rezumat modus operandi al tandemului Stroe-Dumitrache chiar un fost coleg de partid, Mircea Titus Dobre, fost ministru PSD al Turismului, trecut intre timp la Pro Romania. “PSD este Partidul Stroe-Dumitrache (…) Deciziile se iau, la PSD Constanta, exclusiv de catre aceste doua personaje, care, cu un tupeu fantastic taie si spanzura, in stanga si-n dreapta, asa cum se intampla si la alte institutii publice sau regii autonome, din judetul Constanta, peste care se stiu stapani”, scria acum un an Dobre.

Stapani fiind, au reusit sa zadarniceasca, la nivel local, o ancheta dictata de la nivel central de Ministerul Transporturilor. Pe 25 noiembrie, ministrul Lucian Bode semna un ordin comun cu ministrul Mediului, Apelor si Padurilor, Costel Alexe, si cu presedintele Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, Csutak Nagy Laszlo, pentru constituirea de echipe mixte care sa verifice modul in care au fost respectate prevederile legale privind incarcarea-descarcarea, indeplinirea serviciilor de siguranta maritima, gradul de poluare, contaminarea apei in urma incidentului, respectarea conditiilor de transport privind suprafata necesara imbarcarii, verificarea documentelor insotitoare, dar si alte elemente ce pot rezulta in urma investigatiilor.

Citeste mai mult pe evz.ro