Afacerea Tuzla revine si pune in pericol intrarea Romaniai in Schengen. Ce rol are ministrul Drula

150

Jurnalistul Stelian Negrea susține, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că afaceristul Dorin Ivașcu, patronul Aerodromului Tuzla, este pe cale ”să-și facă punct vamal privat de trecere a frontierei”, printr-un proiect de HG semnat de premierul Florin Cîțu. Marea problemă, spune ziaristul, este că un astfel de proiect, odată concretizat, ar pune în pericol acordul României cu Schengen.

„Nici nu știi dacă e de admirat sau de hulit insistența unor oameni de afaceri de a-și susține interesele private cu atâta obstinație în dauna interesului public.

Loading...

Dorin Ivașcu, un fost securist, care a slujit regimul comunist, vrea cu tot dinadinsul să-și facă un punct vamal privat de trecere a frontierei punând în pericol, printre multe altele, acordul României cu Schengen.

A încercat când era Ponta premier. N-a reușit. A încercat la Dăncilă. Nu i-a ieșit. A încercat la Orban în plină pandemie. Nu a mers.

Dar ce să vezi o să-i meargă tocmai acum la Câțu și mai ales la Drulă care i-a și pus în dezbatere un proiect de hotărâre de guvern.

La DNA-ul ăsta care tot șterge praful de pe dosarele mărunte nu s-o aprinde nici un beculeț legat de insistența bolnăvicioasă a acestui fost securist, convertit în om de afaceri??”, scrie Stelian Negrea, citat de PSNews.

Pe 16 martie, a fost publicat pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat şi a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla și pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului (105/ 2001) privind frontiera de stat a României, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 445/2002.

Noua reglementare este motivată de minister ca fiind un demers menit să încurajeze dezvoltarea infrastructurii aeroportuare pe întreg teritoriul național, inclusiv prin înființarea/dezvoltarea aeroporturilor de interes regional. Iar în documentul strategic care stă la baza dezvoltării infrastructurii aeroportuare până la orizontul de timp 2030 – anume Master Planul General de Transport al României din 2016, este cuprins și aeroportul Tuzla.

În realitate, este un demers vechi de mai bine de opt ani al proprietarului companiei Regional Air Services (AIR), Dorin Ivașcu, de a transforma aerodromul Tuzla în aeroport internațional cu tot ce presupune acest statut – punct de trecere a frontierei și birou vamal.

Aerodromul din Tuzla are doar 40 de hectare, transformarea lui într-un aeroport regional presupunând minimum 150 de hectare, ceea ce ar însemna exproprieri de teren într-o zonă turistică, deci și cu prețuri pe măsură.

Elicopterul prăbușit în Siutghiol a trecut pe la Ivașcu

Numele lui Dorin Ivașcu apare și în scandalul elicopterului SMURD prăbuşit în lacul Siutghiol, dosar în care fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu, a fost condamnat definitiv la patru ani de închisoare cu executare.

Conform rechizitoriului, în anul 2011, în cadrul unui proiect finanţat de Programul Operaţional de Cooperare Transfrontalieră România, Consiliul Judeţean Constanţa, prin Nicuşor Constantinescu, a achiziţionat un elicopter în scopul eficientizării activităţii de salvare în cazul situaţiilor de urgenţă din zona de graniţă (judeţul Constanţa, România şi Districtul Dobrich, Bulgaria).

”La data de 29 martie 2013, inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel a atribuit unei societăţi comerciale, în mod nelegal, un contract de achiziţie publică având ca obiect Servicii de operare elicopter multifuncţional, medicalizat, Servicii de transport ocazional şi Servicii de reparare şi întreţinere a elicopterelor, prin încălcarea celor stabilite în caietul de sarcini, în care se prevedea că aparatul de zbor trebuia folosit în cazul acţiunilor de intervenţie în caz de urgenţă, în pofida faptului că SMURD formulase anterior o ofertă privind operarea gratuită, conform scopurilor programului (salvare de vieţi şi intervenţii de urgenţă), a elicopterului respectiv”, au precizat procurorii DNA.

Ce nu se spune în documentele procurorilor este care era acea „societate comercială” căreia „inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel i-a atribuit (…) în mod nelegal, un contract de achiziţie publică având ca obiect Servicii de operare elicopter multifuncţional, medicalizat, Servicii de transport ocazional şi Servicii de reparare şi întreţinere a elicopterelor, prin încălcarea celor stabilite în caietul de sarcini”.

Aceasta este Regional Air Services Tuzla, care deține un aerodrom la Tuzla și este deținută de omul de afaceri Dorin Ivașcu. Pentru Ivașcu, premierul Orban (dar și, înaintea sa, ministru de Interne Carmen Dan) era dispus să emită o Hotărâre de Guvern pentru înființarea unui punct de trecere a frontierei.